Dödsängeln

Nu är jag visst morbid i överkant med en sådan rubrik idag igen. Idag hänvisar jag dock till en bok som jag håller på att läsa: Dödsängeln av Mats Ahlstedt.
Månadens läseuppgift i bokcirkeln är att läsa denna deckare tills det är hundra sidor kvar. På måndag ska vi träffas och då ska vi spekulera i hur boken slutar... Jag som inte kan göra något halvdant när jag har andras ögon på mig har naturligtvis överarbetat min deckarläsning. För att komma ihåg personer och händelser så har jag mindmappat boken under tiden jag läste.

Jag har inte den blekaste aning om hur jag ska kunna tolka min egen skiss över händelser och personer. Det är ju fullkomligt oläsbart!!!

Jag får försöka lita till minnet i stället... Det finns ingen betjänt som kan ha mördat, så det blir till att gissa på något fullkomligt otroligt slut som man inte kan få fram genom slutsatser av det man har läst. 

Siffrorna i ringarna är morden, nr 3 var redan på sidan 37. Det 5:e offret låg och våndades anonymt, bunden med ståltråd i en säng i en övergiven lägenhet, och han höll ut ända till sidan196. Uhhh, vad han måste ha lidit!

Annars pekar indicierna på en av de döda gruppvåldtäktsmännens anställda hästskötare, som har ärvt hela hästgården och förmögenheten av mordoffer nr 1. Eventuellt vill författaren att dottern till en annan av de döda gruppvåldtäktsmännen (5:an, som ur den synvikeln dessutom verkar misstänkt som incestvåldtäktsman) ska verka lite misstänk, då hon strax innan det var 100 sidor kvar gjorde ett karateutfall mot polismannen som är bokens huvudperson.

Verkar det rörigt, snaskigt, incestuöst och sexvåldsinriktat? Ja, det är det och det är därför jag egentligen inte läser deckare längre. Som grädde på moset så kryddar författaren historien med en liten romans på avstånd mellan två poliser. Öööhhh, det är dessutom så torftigt uttryckt att det bara blir ord på sidorna - ingen känsla alls när man läser.

Jag gillar inte boken, men jag tycker att vårt bokcirkelupplägg är jätteroligt. Det ska bli jättekul att träffas och höra hur de andra tanterna har tänkt sig slutet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Lotta,,

I dag är det busväder här, alla väder på en och samma gång,, snö, regn, blåst,

Ha det bra,, nu börjar jag gilla din sida,,

Kul att ha lite kontakt

Ha det ME

2009-01-24 @ 11:24:53
URL: http://www.123minsida.se/mirrekatt
Postat av: Carina

Hej Lotta, det där med bokcirkel verkar jättekul, men jag håller med om att boken inte verkar så kul. Anteckningarna skulle kunnat vara mina=) dvs svåra att förstå i efterhand... Ha det gott Kram Carina

2009-01-26 @ 10:22:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0