254 Röd (88/365)


Rödare än röd blev min tulpanrabatt till slut, trots rådjurens skövling i slutet av mars.

Första våren vi bodde här (1990) hittade vi några ynkliga tulpaner som blommade tappert intill husväggen. Senare under den sommaren sågade vi ner en förvuxen tallbuske, grävde upp roten och planterade rosor i gropen.  Då flyttade vi också de ca 10 tulpanlökarna till den nya rosenrabatten. År efter år åt rådjuren upp tulpanbladen varje vår, men oftast så kom knopparna upp i alla fall och vi fick se våra tulpaner öka i antal.

För tre år sedan var det dags att flytta hela rosenrabatten pga utbyggnad. Då hade tulpanerna förökat sig så att de var ca 75 stycken i blom. Men när jag grävde så hittade jag över hundra lökar och de satt djupt, vissa nästan en meter ner under markytan. Jag planterade de flesta lökarna mellan rosorna i den nya rabatten och det är resultatet som syns på bilden ovan.

Det blev också lökar över som jag fick peta ner lite varstans. Tro mig, rådjuren har hittat dem också. Men trots att de tar bladen så tycks det inte påverka blomvilligheten och heller inte förmågan att sätta flera sidolökar.

365challengelogo150


365 Foton 2009 - En utmaning som räcker hela året

365 Photos in 2009, Julie Mcleod

Visa alla mina 365-inlägg.








Det var inte meningen att det skulle bli kursiv stil i inläggen. Jag råkade trycka på någon tangentkombination, men vet inte vilken och nu vet jag inte hur jag ska få bort det utan att gå in i html-koden och peta. Fast eftersom lutningen är i linje med tulpanerna på bilden så låter jag html-koden vara.

Kommentarer
Postat av: Margareta

Hej Lotta,,

Snyggt,, härlig röd fär på tulpanerna,,

Blommorna i förra inslaget,, helt underbara

Ha det Margareta

2009-05-04 @ 22:09:35
URL: http://www.123minsida.se/mirrekatt

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0