Sjuk liten nin

För bara några dagar sedan sprang kaninen i snön och tyckte det var roligt att springa fast det var otäck snö på marken. Idag har han inte ätit något själv och han har bara suttit i ett hörn.

Jag är så orolig. En kanin dör om magen inte fungerar och det är alltid kritiskt när en kanin blir hängig. Vi har matat honom med högröt - för att hålla igång magen - och gett honom paraffinolja för att lösa upp eventuell förstoppning. Några små kulor har också kommit ut under dagen, så vi hoppas att han repar sig igen. Det skulle allt vara trist utan vår lilla skutte-nin här hemma. 

Den här lilla krabaten är en del av vår familj och att tänka att han inte skulle finnas mer är alldeles hjärtskärande. Det värsta är oron. Tankarna varje gång det är dags att mata och man kan inte ens vara säker på att han fortfarande lever när man kommer ut till honom. 

Tankarna går i virrvarr och jag har så gott som bestämt mig för att aldrig skaffa något mer husdjur. Jag klarar inte av att hantera situationen när de blir gamla och sjuka. För mycket press och oro. Jag klarar inte när de är unga och sjuka och råkar ut för olyckor heller. Det är nog jag som är för gammal nu.

Men vad tyst och tomt det skulle bli utan dem. Är det vad jag är ute efter, tyst och tomt? Eller är det lugn och ro? Det bekväma, enkla livet utan svåra dagar och trista händelser, på bekostnad av glädjen och lyckan som små liv i huset kan ge.



Kommentarer
Postat av: Kerstin

Jag hoppas att det går bra och att den är pigg och kry i morgon igen.

Jag håller tummarna.

2010-01-17 @ 22:24:50
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Margareta

Hallå,

Hoppas det bara är tillfälligt,

Klart din kanin ska vara kvar

ha det ME

2010-01-17 @ 23:03:41
URL: http://www.123minsida.se/mirrekatt
Postat av: Lotta Livets väv

Hoppas kaninen snart blir frisk. Jag bestämde mig att inte skaffa något nytt djur när vår hund dog 1990....det tog mig flera år att komma över henne. Nu har barnen djur som jag äslkar...så jag kommer att bli otröstlig en dag för deras skull också.....fast å andra sidan så är det en massa glädje också!

Kram

/Lotta

2010-01-19 @ 17:06:14
URL: http://livetsvav.blogspot.com
Postat av: Birgitta Gibbs

Jag är inte riktigt i din situation ännu. Men har två vovsingar som jag avgudar, bara det... De är 6 och 7 år gamla och genomsnittslevnaden sägs vara 15 år. Då är jag gammal, men vad gör jag utan hundar? Jag har haft hundar nästan hela mitt liv, de är en del av mitt liv. Flera av mina hundar har blivit sjuka, gått bort från mig. Jag har sörjt... men kan ändå inte var utan ett husdjur. Kanske är det en del av livet?

Önskar dig en skön weekend.



En kram

Birgitta Beep

2010-02-05 @ 20:07:34
URL: http://bildkabinettet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0