Döden skall du tåla

av Karin FossumJag är inte så förtjust i Karin Fossums thrillerliknande romaner med öppna slut. Döden skall du tåla låg dock på köksbordet här hemma och jag tänkte att jag kan väl ge den en chans. Den var bra mycket bättre än förväntat.

Vi får följa både offer och förövare i en skicklig psykologisk skildring. Invånare i den lilla staden utsätts för makabra skämt, såsom falska dödsannonser och liktransporter till svårt sjuka. Damen som läste sin egen dödsannons i tidningen blev först väldigt chockad, men hon var en av få som kunde lägga händelsen bakom sig. Hon hade ramat in annonsen och varje morgon kunde hon sedan säga till sig själv, att nehej du, en dag till klarar jag mig.

Annars var det inte mycket humor i romanen. Tvärtom, mycket sorg, ilska, elände och slutligen en orgie i våld och blod som trots allt inte blev så väldigt snaskigt som jag hade ställt in mig på.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0