Höstanemon #128



Höstanemon (Anemone hupehensis) trivs gott i lerjorden. Förra vintern gick dock hårt åt dem och blomningen är därför ganska gles i år. Men det räknar jag med att det rättar till sig till nästa år. Det är en växt som blommar långt in på hösten och därför tacksam att ha i trädgården när dagarna blir kortare.

Enligt experterna ska den köpas och planteras på våren för den behöver rota sig ordentligt före vintern för att klara sig. Jag gjorde flera försök att plantera höstanemon på våren, men lyckades inte. Sedan slog jag till och köpte en stor och vacker blommande planta i augusti ett år och tänkte att då får jag i alla fall njuta av blomningen. Det fick jag och dessutom så överlevde plantan och med hjälp av rotskott efter ett par år har jag nu höstanemoner lite överallt. Och det där rådet med att plantera rotskotten på våren, det ger jag fullständigt sjutton i...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0