Funkia #98



Funka (hosta) är en tålig och vacker växt. Bladens form och färg är viktigast men blomningen är också härlig, men inte så långvarig. (Rådjuren tuggar gärna i sig blomstjälkarna när de börjar komma upp...)

Plantorna är mycket lätta att dela. Ja det gäller förstås inte gamla, stora plantor eftersom roten blir tjock och hård som en trädstam under jordytan. När det gått så långt kan man lika gärna gräva upp den gamla "stocken" och dra av några blad från kanten och sätta bladen i jorden igen. Nästa år kommer det garanterat en liten rosett och efter två år så ser man inte att den "är ny", i alla fall inte de sorterna som jag har.

Kommentarer
Postat av: Bonnfrua

Funkian är nysatt hos mig, några olika sorter. De börjar skjuta knopp nu men har inte riktigt slagit ut än.



Måste bara säga att din(a) kommentar(er) hos mig gjorde mig jätteglad! Speciellt den om att du nästan börjar få ny lust till nästa års 365:a.

Det är ju faktiskt tack vare dig som jag är med i år! :-)

2011-07-14 @ 16:50:24
URL: http://bonnfruas365-bilder.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0