Vipprams #21



Vipprams (Maianthemum racemosum) har jag satt en planta i det som då var en mycket skuggig del av trädgården, stora slanka granar på grannens tomt skymde solen. Men strax efter jag planterat mina nya woodlandväxter det året så gick grannen bärsärk och sågade ner alla granar --> full sol.

De skuggtåliga planterna som jag hade planterat trivdes väl inte så bra i den nu ljusa miljön. Jag vet inte om de skulle ha trivts i skuggan under granarna heller för de hann aldrig etablera sig i skuggan. Vippramsen verkade i alla fall inte må speciellt dåligt, har kommit upp med några fler stjälkar varje år. Och nu har vildväxande fläderbuskage tagit över där granarna stod är det ganska skuggigt igen. Det finns hopp om min gamla dröm om ett woodland i utkanten av trädgården.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0