Att ångra sig

Gjort är gjort, kan inte göras ogjort.

Varför tänker hon då så ofta i om-satser? "Om jag hade valt den andra..." "Om det hade gått en buss..." "Om de hade sagt..." Med de tankarna reflekterar hon och föreställer sig hur livet hade kunnat vara annorlunda. Hon fantiserar om att andra val skulle gett henne ett enklare och lättare liv. Drömmar ger henne vila från vardagens bestyr och hårda verklighet.

Den svävande ljusgröna lättnaden i alternativens drömmar dansar runt henne, bjuder upp och flirtar med henne. Tjusad ler hon och låter sig förföras. Drömmarnas tunna silkestrådar kittlar henne och hon känner bara svalkan, den lätta beröringen av dimmiga slöjor som sveper henne. Snart omsluter de henne.

Innanför drömmarnas hölje börjar strax tankarna att cirkulera. De finner ingen väg ut och repeterar sig. "Om jag hade valt..." "Om det hade gått..." Utan att hon lägger märke till det ändrar satserna innehåll. "Om jag bara hade valt den andra..." "Om det bara hade gått..." "Om jag bara hade sagt..." Utrymmet minskar och de flyktiga fantasierna tränger sig på, lägger sig nära, fastnar i huden, i sinnet. Irriterande och retfullt får de henne att slå ifrån sig. Röresleutrymmet är så litet, hon får ingen kraft i sina slag och förmår inte lätta på det sjok av självförebråelser som snärjt henne. "Om jag bara inte hade valt..." "Om jag bara inte hade sagt..." "Om jag bara inte hade gjort..."

Tänk om hon kunde få det ogjort.


Kommentarer
Postat av: Drumalex

Precis så är det, men det finns egentligen ingen anledning att gå och gräma sig över beslut man redan tagit. Man får ta ett nytt bättre beslut nästa gång.

2009-08-29 @ 14:12:25
Postat av: Lillemor

Åh, vad jag tyckte om uttrycket "den svävande ljusgröna lättnaden." Det var en bra form, med växlingarna mellan det självförebrående och alternativens silkestrådar.

2009-08-29 @ 15:41:01
URL: http://puttikraftlosblogg.blogspot.com
Postat av: Lotta- Livets väv

Så vackert du beskriver det som vi alla tänker då och då. Saker som önskar att vi gjort på ett annat sätt, men då hade vi ju inte befunnit oss just där vi är och det kanske är så att om vi valt ett annat sätt, en annan väg så hade något annat hinder dykt upp istället......

Du har allt skrivandets förmåga, du använder vårt språk på ett så härligt sätt. Hos dig och din läsblogg kan man inte ha bråttom, dina texter ska läsas med eftertanke. Tack för att du delar med dig av dina tankar

kram

/Lotta

2009-08-30 @ 06:42:20
URL: http://livetsvav.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0