Att tjata

Tjat är ett ogenomtänkt förhållningssätt till motparten i en relation. Den som använder tjat som påtryckningsmedel har inte lagt någon större möda på att analysera vad som är syftet med kommunikationen. I stället för att komma med ständiga påminnelser, omedveten kritik, irriterande påhopp, arga tillsägningar och tröttande kommentarer, borde kraften läggas på att fundera.

Vad vill du att motparten ska göra? Varför vill du att det ska göras? När vill du att det ska bli gjort? Är det viktigt hur det genomförs? På vilket sätt irriterar situationen dig? Kan du hantera detta på ett annat sätt?

Fastlåsta handlingsmönster i en relation är inte utvecklande och främjar inte hälsa och trivsel. Tjat som kommunikationsväg tenderar att låsa beteenden och väcker obstinata undanflykter, där samarbete och gemenskap i stället skulle kunna stärkas.

Sluta tjata! Det är en fras, som åtminstone föräldrar ofta får höra. En uppmaning som oftast uttalas slentrianmässigt och utan en idé om ett alternativt tillvägagångssätt till samspelet mellan de inblandade personerna.

Sluta tjata! Välj i stället att motivera eller övertyga.

Kommentarer
Postat av: sofie b-c

Så sant som det var sagt!//Sofie

2009-07-16 @ 14:15:18
URL: http://englandsvardag.blogspot.com
Postat av: razaha

Klart och koncist! ha, ha...jag brukar stänga öronen eller göra tvätemot när någon tjatar för mycket på mig. Jag hatar tjat, och idag är jag själv en tjatmorsa. Pilutta mig.

2009-07-16 @ 17:57:45
URL: http://novellbloggen-razaha.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0