En tvist

Det är svårt att skriva om eller kring en tvist när man inte kan nå fram till känslan inombords. Jag är nästan aldrig i tvist med någon och gamla stridigheter har jag lagt bakom mig. Det finns inget värde i att bära med sig oförrätter och jag skattar högt min förmåga att glömma bråk och strider.

Låt er inte luras att tro att jag är en mes som lägger mig så fort det uppstår meningsskiljaktigheter. Det hettar allt till emellanåt och har jag tagit en ståndpunkt så är det hart när omöjligt att få mig att ändra den. Jag är en mycket principfast kvinna, dock med mycket få principer att hålla fast vid.

Om en sak ska göras, spelar det för mig ingen roll hur den saken utförs. Ärligt talat så spelar det sällan någon roll om den görs heller för den delen. Jag försöker flyta med, låter min lilla flotte rulla med vågorna över livets ocean. Det finns inte mycket jag kan göra för att påverka flottfärden. Jag njuter hellre av resan än tvistar om detaljer.

Kommentarer
Postat av: Fröken Johansson

Ja, många gånger gnälls det väldigt mycket hos vissa och folk hakar upp sig på så många olika små saker och det tvistas om så många löjliga detaljer kan man tycka och det gör säkert jag med emellanåt, även om jag kanske inte inser det själv för stunden. Jag gillar din livsfilosofi....njut på av din resa!

Postat av: Drumalex

Jag är nog lite som du, hetsar inte upp mig om jag inte tycker det är värt det. Det är ju omöjligt att gå omkring och ha en klar åsikt om allt som man är beredd att försvara. Någon måste väl lysnna på argumenten också.

2009-07-25 @ 18:12:06
Postat av: Anna

Gillade slutet "Jag njuter hellre av resan än tvistar om detaljer." Kanske för att det stämmer in på mig också.

2009-07-25 @ 18:58:07
URL: http://anna-exlibris.blogspot.com
Postat av: marmoria

O, vad jag känner igen mig! Du är nog ännu mer så än jag, men jag höll inte på att kunna skriva något idag på grund av min brist på engagemang i tvister. Numera. Det har inte alltid varit så.

2009-07-25 @ 19:07:21
URL: http://marmoria.blogspot.com
Postat av: Fröken Johansson

Kom att tänka på dig igen och ditt inlägg när jag stod i badrummet och gjorde mig iordning för ikväll.



Även om du själv har din livsfilosofi, som även jag är inom till viss del....blir du ändå inte fascinerad över vad som kan röra upp människors känslor till så hög grad att det nästan blir komiska för dig? Min berättelse idag är inspirerad av en kollega, även om slutet är helt och hållet fiktion in my mind. =) Igår blev dottern chockad när hon såg en äldre man med rollator som råkat kissa ner sig, vars fru gick 5 meter framför (av skam??). Han ropade efter henne om att han inte ville gå den långa vägen. Hon vände sig inte ens om, varpå han svor: Jävla kärring!. Vi stod vid bakomaten och tog ut pengar och dottern blev helt chockad över att en gammal man som han kunde säga något sånt. Sådana här tillfällen skriver jag alltid en notis till mig själv. Bilr intresserad av de här människorna. Hur de har det. Vilka de är, etc....så även om man inte har tvister själv, så kan man bli fascinerad över människor helt enkelt. Det tycker jag är häftigt! =) Ses imorgon! Trevlig helg!

Postat av: margareta

Ja med tiden blir man klok nog att välja sina strider men jag kan ibland sakna den där glöden som finns i rättvisa och solidaritetsengagemang! Men tiden är inne att vi lär oss att kommunicera bättre för att nå bestående lösningar.Tycker om din dagens och anser att njutning är en konstart!

2009-07-25 @ 19:27:46
Postat av: lena

vackert filisofiskt .

förstår dig, en härlig text om att slappna av i livet...leva i nuet..

2009-07-26 @ 08:39:01
URL: http://humlarum.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0