En beundransvärd person

Jag är en beundransvärd person, liksom du och de flesta av oss som befolkar den här jorden. Vi utstår så många vedermödor, sliter med arbeten som vi inte alltid trivs med, kämpar med vardagens bestyr för att hålla ihop familjen, längtar efter värme och beröm och får oftast inte mer än ett slentrianmässigt tack, om ens det. Tack utan omtanke är för all del inte att förakta, då det underhåller ett artigt umgängesklimat, men visst är ett tack genom omtanke och återgäldande av tjänster mer värt en ett artigt avsked.

Vi måste lära oss att våga se vår egen storhet och berömma oss själva, utan att för den skull bli sjävgoda. Det du berömmer en annan person för, det bör du också kunna berömma dig själv för. Ett varningens finger vill jag dock lyfta, i vårt samhälle där jantelagen är invävd i den sociala strukturen, kan det vara lämpligt att högljutt berömma sig själv endast då man står framför spegeln.

Förmågan att se och värdera sina egna förtjänster är lika viktig som modet att våga erkänna de fel man har och gör. Det handlar helt enkelt om att vara ärlig mot sig själv i den långa processen att växa som människa.

Det är synd om det ska ta ett helt liv att lära sig leva. Om någon förstod stickningen igår som en metafor för livet och den personliga utvecklingen, så skulle man kunna skriva ytterligare en strof:

Passar vanten dig så har du tur
om vintern inte redan tagit slut.

Kommentarer
Postat av: Betty

Väldigt bra. Jag gillar budskapet, du förmedlar viktiga tankar i livet. Ibland önskar jag att jag kunde ge texter som denna till de som inte alltid verkar ha förstått sånt här. Men det är nog som du skriver, att det kan ta ett helt liv för att inse en del saker. Jag gillar iallafall att bli påmind om det här och du gör det på ett bra sätt. /Betty

2009-08-11 @ 21:21:27
Postat av: mysaan

sv: Ja de har jag gjort (: skicka länken till han att läsa de svart på vitt också(:



Tycker du har beskrivit detta väldigt bra, men tror inte man riktigt ser sig själv på det sättet lika bra som man ser andra. Jag gör det iallafall inte. Har väldigt svårt att ta positiva saker på allvar och de negativa förstorar jag upp ännu mer. Vill verkligen kunna ta din text åt mig o fatta, de är nog lite svårare. Men verkligen jätte bra skrivt (:

2009-08-11 @ 21:37:37
URL: http://mysaansvensson.blogg.se/
Postat av: marmoria

Metaforiskt eller ej - man har verkligen tur om inte vintern är slut innan vantarna är färdiga!

2009-08-11 @ 21:43:11
URL: http://marmoria.blogspot.com
Postat av: Fröken Johansson

Åter igen Charlotta har du skrivit en text som jag måste skriva ut och sätta upp någonstans...eller nej...jag vet precis vad jag ska göra med den här texten. Jag ska sätta den som fodral till min jobbalmanacka så jag ser den varje dag. Tack snälla rara för de här orden.



Det där med jantelagen måste jag bara tillägga att jag tror att vi kvinnor är mer slav under det än männen i vårt samhälle. Jag har funderat över det när det gäller lönesamtal t.ex. Jag är grymt dålig på att kräva vad jag är värd med det jag lägger ner. Jag tror män är bättre att se sitt värde där och kräva betalning för det. Vi kvinnor måste bli bättre på det med. Ja ja bara en parantes...=)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0