De tre vanligaste frågorna du brukar få om din livsstil

Dagens skrivpuff ger uppmaningen att skriva om de tre vanligaste frågorna du brukar få om din livsstil. Det slår mig att jag aldrig brukar få några frågor om min livsstil. Mitt sätt att leva är så odramatiskt att det inte väcker några frågor. Däremot får jag emellanåt frågor som man kanske kan påstå är ställda på grund av min livsstil, ett enkelt leverne på landet.

"Har ni bott där länge?" är väl den i särklass vanligaste frågan jag får när jag berättar var jag bor. 
"Har du någon anknytning till bygden?" blir så gott som alltid nästa fråga.
"Där trivs ni väl?" brukar frågestunden retoriskt avslutas.

Många i trakten har hela släkten inom gång- eller cykelavstånd och det finns ett antal kusingiftemål i gårdarna, så frågan om anknytningar är inte obefogad. Att vara inflyttad och sakna släktband i trakten innebär att man anses som något av en utböling i åtminstone en generation. Men bygdens folk är vänliga och välkomnar även utbölingar att delta i gemensamma aktiviteter, så det är inte något problem. Utom i ett avseende, informationen förväntas gå från mun till mun. Har du inte släktingar som vet hur det "alltid har varit" så kan det bli missförstånd.

Det är till exempel inte lätt att förstå att luciafirandet alltid har varit klockan sju på morgonen i kyrkan, om man inte har varit med någon gång tidigare. Bygdens invånare ska dock ges det erkännandet att de blir lätt generade över att de ibland glömmer berätta sådana för dem självklara saker. 


Här i skuggan av skogen odlar jag min livsstil. Det enkla och sköna.


Kommentarer
Postat av: Ethel

Ler lite åt det där med Lucia. Känner igen mig en aning, har ett lantställe rakt ut i buschen i en liten "håla". Känns som att det fungerar ungefär på samma sätt där.

2009-11-25 @ 08:27:08
URL: http://[email protected]
Postat av: Heureka

Jag gillar verkligen din livsstil. Tack för din kommentar till min skrivpuff, det fick mig att tänka till och det värmde. Vi behöäver helt enkelt bli hörda ibland!

2009-11-26 @ 05:48:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0