En pinsam gåva

Födelsedag på jobbet. Ett paket i min hand. En kram och tusen tack.

- Vad kan det vara? Gud, du hade inte behövt...  Ska jag öppna det nu?

Petar med nageln under tejpen. Lyfter försiktigt bort omslagspappret. Ser! Rodnar! Vit choklad. Skrattar! Alltid så många skratt. Alltid någon som vill glädja eller skoja med en.

- Tro inte att jag tänker äta upp den här! Du skulle må!

Ringer runt till kollegor. Ber dem komma klockan två. I konferensrummet. Vi får dela! Den här chokladen kan inte förtäras i ensamhet.

Alla samlade. Bara tjejer. Sitter på ordförandens plats och tar till orda.

- Välkomna! Det här är lite pinsamt men jag vill inte göra detta ensam, om ni förstår.

Gåvan framför mig på en bricka. Ordförandeklubban utbytt mot en kökskniv. Dela med sig. Delad glädje, dubbel glädje. Ensam rodnad, dubbelt så röd. Nyfikna blickar.

- Jag har inte kallat hit er för att fira att jag fyller år utan för att manifestera. Nu ska vi  kvinnor, med en symbolisk handling bryta gubbväldet på vårat företag. Jag har varit här i flera år och jag har sett. Jag har sett med egna ögon hur könsdiskriminering fungerar i praktiken. Det är männen som lyfter löner och kvinnor som gör jobbet. Tanken med den här stunden är att vi tillsammans kan bryta det mönstret.

Tar kniven. Ska dela chokladen. En bit till var och en.

- Hur gör man det här? Jag kan inte...

Skrattsalvor. För kniven fram och tillbaka. Kan inte besluta mig.

- Det här skulle vara en manifestation och en symbolhandling. Men det är svårare än jag trodde.

Medlidande och fniss. Alla förstår och tänker sig in. Trycker till slut ner kniven på mitten. Asgarv. Chokladen knäcks i många skärvor. Skickar runt brickan. Alla tar var sin bit.

- Okej tjejer, nu gör vi det tillsammans.

Sött. Vit choklad är söt. Tänk att ha gjort det. Kunde aldrig ha gjort det själv. Ätit upp en chokladpenis.

Kommentarer
Postat av: marmoria

Jättebra. Precis lagom mycket beskrivning. Nog valde du rätt berättarteknik, alltid.

2009-11-07 @ 10:58:59
URL: http://marmoria.blogspot.com
Postat av: razaha

underbar liten historia som vittnar om att tillsammans är vi starka.

2009-11-07 @ 14:13:53
URL: http://novellbloggen-razaha.blogspot.com
Postat av: sissan

Det var en pinsam gåva, bra berättat.

2009-11-07 @ 16:00:50
Postat av: Ethel

Mycket bra beskrivet. Tycker du talar om precis så lite som man ska om presenten, för att sen få en överraskning när du talar om vad det är. Det förstod inte jag iaf.

2009-11-07 @ 18:04:02
URL: http://[email protected]
Postat av: Miah

Mycket originell historia! Ja, om du frågar: gillar att penischocken kommer i slutet, men kanske skulle du närmat dig den lite försöktigt, kanske placerat en "plantering" lite tidigare...ett litet tips. Gillar berattarstilen

2009-11-08 @ 06:05:00
Postat av: Lotta Livets väv

DET var en komiskt och lite oväntad upplösning....jag hade ingen aning.....om vad som skulle komma så nog blev det en överraskning...även om du hintade lite med pinsam och så i början av texten.

Kul! Rätt mycket symbolik i att hacka sönder den!!!!!!

2009-11-10 @ 13:53:58
URL: http://livetsvav.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0