5 favoritord på F



FRED
Fuchsia
Förgätmigej
Fågelsång
Flox





och en berättelse där minst två av dem är med.

F-ord är ju lätt att hitta favoriter bland. Skulle man gå på de mest frekvent använda orden skulle kanske en liten svordom leta sig in i listan, men nu väljer jag i stället favoriter utifrån hjärtat och då kommer på första plats utan konkurrens ordet FRED. Det är något jag önskar av hela mitt hjärta att resten av världens befolkning också skulle ha som sitt favoritord. Då menar jag ju inte bara som ord, utan också i handling naturligtvis.

De andra fyra orden väljer jag på grund av den lockelse de har på mig. Alla finns i min trädgård och avnjuts under åtminstone halva året. Förgätmigej i ljusblå nyanser skimrar i skuggiga hörn under vårmånaderna. Fuchsior i krukor och flox i rabatterna frodas som bäst på höstkanten. Fågelsången ljuder mest på vår- och sommarmånader, men även på vintern kvittras det när fröautomaten har utskänkning. Jag vill gärna säga att freden finns i min trädgård den också, i alla fall är det fridfullt i trädgården. Om jag ska vara ärlig händer det dock att jag går på krigsstigen, mot liljebaggar och åkersniglar, återfräken och knölklockor. Kanske är jag inte så fredlig som jag skulle vilja vara.

Ska fundera på om jag inte ska raka huvudet och köpa en enkel biljett till Tibet, sedan sitta svept i brandgult och låta livet långsamt passera med enbart frid i mitt sinne.

Kommentarer
Postat av: Betty

Härligt. Fred är ett viktigt ord. Jag gillar din text, det känns som att få ta del av en bit av dig. Slutet är fångande. /Betty

2009-08-13 @ 19:35:24
URL: http://betty-perfektion.blogspot.com/
Postat av: razaha

Fred är nog det viktigaste ordet av alla, och det svåraste att hålla. I min/vår trädgård har jag ochså krig med liljebaggarna och trycker hårt ihop dem mellan mina handsbeklädda tummar när jag hittar odjuren, som egentligen är rätt söta. I år hade jag tydligen god jakt, för krollilja på krollilja ståtade med sin vackra krona i sommar.Tyvärr fotograferade jag inte, men det var en fägring att se. Rådjuren däremot snodde min vackraste rosa ros som lillflickan tjingat att få. Nu hade jag som tur var fler på gång och satte ett galler runt dem för att de skulle få skydd från djuren. Oj,oj det blev en lång kommentar.

Du skriver så vackert slut.

2009-08-13 @ 22:39:24
URL: http://novellbloggen-razaha.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0