Något underskattat

Något som underskattas idag är arbetslivserfarenhet. Motvikten på vågskålen är högskoleutbildning som enligt mitt tycke överskattas i alldeles för hög grad. Efter att ha läst närmare 200 poäng på högskola, både fristående kurser och program vet jag vad studier innebär. De ska alls inte föraktas, men som grund för hederligt arbete efter examen är det inte mycket att stå på.

Kommer man till en arbetsplats med magisterexamen och massa teoretiska modeller om hur en verksamhet ska bedrivas får man snart erfara att verkligheten inte ryms i en modell. För när det verkligen gäller, då får teorierna stå åt sidan. Det gäller ju att det ska fungera också. Många års erfarenheter och uppbyggda rutiner har skapat ett arbetssätt som fungerar i verkligheten. Alla de där undantagen och specialvarianterna låtsades man ju inte om i skolbänken.

Välutbildade ungdomar som kommer ut på arbetsplaterna idag kan ofta prata, men sedan händer det inte mycket. Jag ser framför mig hur man fortsätter i samma mönster som i skolans grupparbeten. Ungefär en av fem jobbar, de andra bidrar förhoppningsvis med åsikter i diskussioner. Jag skulle gissa att ungefär en av de återstående fyra bara flyter med. Det är förvisso också en form av kompetens, att kunna följa med strömmen utan att själv anstränga sig. Själv har jag lite svårt att förlika mig med den typen av personer.

Jag uppskattar de som sliter, arbetar och åstadkommer mätbara ting. Jag beundrar dem som använder muskelstyrka och intelligens i sitt arbete. Jag värderar högt, de som har lärt sig ett yrke från grunden genom att göra alla momenten från början. Jag värdesätter slitvargar med arbetslivserfarenhet.

Kommentarer
Postat av: malix

ja kan bara hålla med dig. dessa poäng man läser in är värdefulla men inte alltid som teori och praktik stämmer överens fast båda är ju nödvändiga

2009-08-18 @ 07:47:45
URL: http://malixskrivpuff.wordpress.com/
Postat av: razaha

Jag är en arbetslös slitvarg utan skolning som i november skall ut i arbetslivet.

2009-08-18 @ 09:12:30
URL: http://novellbloggen-razaha.blogspot.com
Postat av: Drumalex

Upplever det i mitt arbete som slagverkslärare. Att lära sig spela ett instrument på riktigt innebär mycket tragglande med kontinunitet. Allt färre orkar göra de tråkiga momenten för att komma till det riktiga slutmålet. Mycket snack och lite verkstad.

2009-08-18 @ 12:38:02
Postat av: Betty

En bra text om hur verkligen känns. Om ett par år ska jag kastar mig ut i arbetslivet, utan direkta erfarenheter, men jag tror att genom att kämpa, slita, så kommer det att gå bra, så kommer jag få arbetslivserfarenheter. Och ja, jag har också svårt för de som bara flyter med, som följer strömmen. Några av mina tankar som texten väcker. /Betty

2009-08-18 @ 15:34:07
URL: http://betty-perfektion.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Jag tycker mycket om stycket om dom som bara följer strömmen. Det kändes intelligent och intressant.

2009-08-18 @ 16:50:48
URL: http://puttikraftlosblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0