Att behöva

"Jag behöver en ny tröja. Jag har inget att ta på mig." Hur många gånger har man inte hört tonårsdottern säga den frasen? Varje gång himlar man med ögonen, suckar och säger: "Ja men, du har ju hela garderoben full..." Lika säkert som betingade reflexer kommer motargumenten att kläderna i garderober och byråer är för små, för stora, fel färg, fel form. Värst att höra är nog ändå när kläderna är för fula. Varför köptes de då från början?

En annan klassisk kommentar är att det inte finns något rent att ta på sig. Men ändå är tvättkorgen tom. Tonåringar behöver kanske en betjänt som bär kläderna till tvätten för att sedan tvätta, hänga, stryka, vika och slutligen bära tillbaka dem till garderoben.

Behovet av kläder är enormt. I alla fall inköpsbehovet, för när plaggen väl är hemma så är det kanske en av tjugo som blir en favorit och används så gott som jämt medan de andra nitton hamnar i felfacket. När favoriten inte finns tillgänglig så behöver man köpa nytt.

Det är lätt att raljera över tonårsdöttrarnas klädbehov. Skänk en tanke på hur du själv uttrycker dig när du letar i garderoben efter något att dra över huvudet till nyårsfesten. Är det inte lätt hänt att det blir en kommentar i stil med "jag behöver en ny klänning till nyår, jag har inget som passar"?

Vad vi verkligen behöver, är att fundera kring hur vi använder vårt språk och vad det ger för värderingar hos våra barn. Kanske är jag bara en språkpolis som inte riktigt vill erkänna  och acceptera glidningar i betydelse hos vissa ord?  Kanske kan vi skapa en bättre, vänligare och rättvisare värld om vi inte slentrianmässigt slänger ur oss att vi behöver det ena eller det andra?

Förmodligen är det bara jag som irriterar mig på småsaker och förstorar dess betydelse i det stora hela.


Kommentarer
Postat av: Garaget

Bra inlägg, läste just dina 3 senaste. Mest gillade jag "En ring" speciellt den poetiska texten efter dikten, vackert språk.

2009-12-28 @ 22:35:03
Postat av: malix

mmm min make skulle nog läsa detta inlägget och sedan skrivit under med bläck på att det i våran familj är kvinnligt att inte ha kläder. mor dotter? mor dotter vem skulle dottern annars vara lik?bra text som speglade och gav mig tankar

2009-12-29 @ 07:29:14
URL: http://malix.se/
Postat av: Ethel

Tänkte precis kommentera att jag själv känner igen mig, när du skrev precis det, att vi alla slentrianmässigt kan säga att vi inte har något att ta på oss.



Håller med om att det är otroligt viktigt hur vi använder språket. Jag känner mig orolig när jag hör om det tilltal en del har mot varandra i skolan, t.ex. att kalla någon annan en hora.

2009-12-29 @ 09:13:58
URL: http://[email protected]
Postat av: liselotte

Håller med dig om att vi borde vårda vårt språk bättre och tänka på hur vi uttrycker oss.Visst skall ett språk förändras men det skall ändå andas med respekt.

När vi står i affëren borde vi ställa oss frågan

. varför köper jag detta ? Vad är det jag eg inte är nöjd med ?

Bra formulerad text

2009-12-29 @ 10:19:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0