Attityd

Tala bara om vad jag ska göra! - säger den som inte har överblick

Det fixar jag lätt. - kvittrar den glade och ännu inte stukade

Vem ska göra det då? - stönar den som tycker allt är besvärligt

Tar du fram det! - begär den osäkre bakom en fasad av arrogans

Jag får väl göra det då... - säger den late och drar en djup suck

Hur svårt kan det vara? - frågar den irriterade som själv måste göra jobbet

Kom igen nu! - ropar den som driver på och vill se slutet

Tänk så många attityder man möter i sin omgivning och i synnerhet på jobbet. Alla har sitt sätt att se på de uppgifter som ska utföras, vare sig det är ett hus som ska byggas eller ett bokslut som ska fastställas. Det är ganska spännande att fantisera kring vad dessa attityder betyder, var de kommer ifrån och varför de har utvecklats. 

När man försöker sätta sig in i den andres situation är det ofta ganska lätt att förstå dennes attityd - hur irriterande den än är. Till och med glada, positiva och engagerade attityder upplevs ju många gånger som irriterande av den enkla orsaken att det inte är man själv som lyckats hålla humöret på topp.

 

Kommentarer
Postat av: Drumalex

Mycket insiktsfull text. Tänk så lite irritation det hade blivit på jobbet om alla tänkte så, kanske :)

2009-12-08 @ 21:53:06
Postat av: liselotte

instämmer helt med drumalex.

2009-12-08 @ 22:37:13
Postat av: Ethel

Jag kan faktiskt känna igen mig själv i alla situationerna :-). Mänskligt (hoppas jag),

2009-12-09 @ 08:16:03
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0