Själ, skäl och stjäl

- Alla andra har dom...

- Det är min själ inte ett skäl att stjäla! Vad tänker du med egentligen?

- men...

- Men! Inga men, tack. Fattar du vad du har gjort! Du är ju en tjuv.

- Snatteri sa dom väl.

- Snattare är tjuvar. Lilla vännen, fattar du inte att det är någon annans saker som ligger på hyllorna i affärerna? Hur skulle det se ut om alla bara gick omkring och tog andras saker? Fundera på hur det skulle kännas om du kom hem från skolan och så var din dator borta.

- Det är väl inte samma sak.

- Jo, det är precis samma sak. Det som finns i affärerna ägs av den som äger butiken. För att få de sakerna så måste man ha pengar och köpa. Och vi har inga pengar. Jag vet att andra får en massa grejer, men vi har inte råd. Det är bara så.

- Vi har ju aldrig råd med nåt!

- Du har ju fått datorn och jackan som du fick förra månaden den var inte billig.

- Det var ju farsan som köpte den. Du har ju aldrig pengar. Du köper ju fan vin för din lön och super upp.

- Nu lägger du av.

- Du super upp våra pengar. Vad gör du av med på dina "tjej-kvällar" egentligen? Ingen jag känner har en morsa som är så fattig.

- Du vad jag gör en kväll i månaden är inte din sak. Det ska du veta att jag i alla fall inte stjäl något. Det kan bli dyrt men jag försöker vara rättvis. Det är ju inte bara du som ska ha saker i det här huset. Eller?

- Fan vad jag hatar dig. Jag tänker flytta hem till pappa. Nu! Idag!







Kommentarer
Postat av: Drumalex

Realistiskt och bra dialog. En svår sits för både förälder och barn, en del lånar sig ur problemet för att deras barn ska få det andra får. Bättre då att ta diskussionen som i din text. Livet är helt enkelt inte rättvist, men kan ju faktiskt vara bra ändå.

2009-11-17 @ 19:30:28
Postat av: malix

inte en enkel sits, så verklighetstrogen, bra skrivet

2009-11-17 @ 20:18:40
URL: http://malix.se/
Postat av: Anonym

Pengar- och prylploblem som hos många andra. "Det är min själ inte ett skäl att stjäla". Där fick du ihop det bra.

2009-11-17 @ 22:44:24
Postat av: Öppet spår

Den åldern på barnen är jobbig både för förälder och barn. Tjuvnypet i slutrepliken är ju något man klarar sig från om man är två men det kan vara jobbigt ändå.

2009-11-18 @ 08:35:27
URL: http://skrivpuffing.blogspot.com/
Postat av: Ethel

Trovärdig text. Bra dialog.

2009-11-18 @ 09:16:47
URL: http://[email protected]
Postat av: Lotta Livets väv

Sådana där tjuvnyp vet var de sätter sig! Tuffa känslor, tuffa tider.....

Bra och verklighetsnära, en diskussion kan säkert se ut på det sättet. Barn kan lätt lära sig att spela ut föräldrarna mot varandra och på så sätt skaffa sig ett övertag. Då gäller det att orka vara stark!

Kram

/Lotta

2009-11-18 @ 10:40:20
URL: http://livetsvav.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0