En obehaglig känsla

Du står naken i duschen. Det varma vattnet sköljer över dig och skapar en gardin av glittrande droppar framför ansiktet. Vattnet rinner ner över axlarna och tvållödder spolas bort. Blundande vänder du upp ansiktet för att få bort allt schampo ur håret. Det är då, under bråkdelen av en sekund medan ögonlocken stängs, du registrerar skuggan. Med slutna ögon ser du skuggans negativ, en ljus suddig fläck med vaga konturer. - Vad var det? - Du kan inte öppna ögonen och se efter. Vad skulle dina närsynta ögon säga dig om du öppnade ögonen och försökte fixera blicken genom vattengardinen? Förnuftigt står du kvar och sköljer ur resten av schampot.

När håret är tvättat ignorerar du impulsen att vända blicken mot skuggan du har sett. Det är ingen idé. Den var så liten. Du ser ändå inte vad det är. Det kan inte hända något och du vet det. Under huden tycker cellerna annorlunda. Alla nerver har börjat göra sig redo för flykt och det bubblar under skinnet. Dina händer darrar när du vrider vattenkranen motsols för att stänga av flödet.

Nu står valet mellan att ta en handduk och torka sig eller hämta glasögonen och se efter vad det egentligen är som sitter på väggen och hypnotiserar dig. Du bestämmer dig snabbt för att hämta glasögonen och går drypande våt över golvet fram till spegelhyllan och tar dem. 

Med ögon som kan se konturer, skarpa klara konturer, upptäcker du den lilla nattfjärilen som sitter och vilar intill vattenröret uppe vid taket. Med en lättnadens suck tar du en handduk och skakar den försiktigt, tittar noggrannt över båda sidorna så att det inte sitter någon svart liten spindel i frottén.  


Kommentarer
Postat av: malix

phuu trodde det var något hemskt och fruktansvärt det brukar bli så i min värld. Vilken lättnad jag kände av fjärilen.

2009-09-06 @ 16:54:52
URL: http://malixskrivpuff.wordpress.com/
Postat av: Anna

Så trodde även jag...har sett för många scener på tv:n tror jag där kvinnan står och duschar och nån lurar bakom duschdraperiet. Nåt sånt såg jag framför när jag läste din text, fast mer då att nån lyrade utanför. Bra skrivet!

2009-09-06 @ 19:38:44
URL: http://www.anna-exlibris.blogspot.com
Postat av: Solkatten

Kände väl igen situationen. Närsynt spindelfobiker...

2009-09-06 @ 21:10:31
URL: http://leokatten.blogspot.com
Postat av: razaha

Tack för din kommentar, och jag tror du har helt rätt. Man blir lite insnöad ibland.

Din text andades skräck och jag trodde något helt annat skulle hända.

Ha det!

2009-09-06 @ 22:06:53
URL: http://novellbloggen-razaha.blogspot.com
Postat av: Lotta Livets väv

Det var ganska nervpirrande ett tag....spänningen behölls ett tag och det var svårt att motstå frestelsen att kika längst ner för att kontrollera att inget otäckt skulle hända!

Kramar

/Lotta

2009-09-07 @ 12:12:44
URL: http://livetsvav.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0