Att erbjuda stöd

I senhöstens blåsiga väder
och vinterns kyliga stillhet

behöver mina vänner veta
var energi finns att få.

Ett hus fylls med frö
och förrådet får aldrig ta slut.

Jag huttrar och fryser när jag måste ut
för att ladda automaten igen

men värmen kommer snart åter
då jag hör alla vingarnas surr.

Mina vänner vet att jag är här
och aldrig låter dem svälta

i gengäld får jag så vackra
högresta, stolta och gula

solrosor att värna och vårda
under sommarens gyllene sol.

Med käppar och bast ser jag till
att stammen står rak då vindarna sveper

så att vännerna åter får värme
av kärnan när året har slutfört sitt varv.


Kommentarer
Postat av: Drumalex

Livet är en kretsgång. En vacker dikt.

2009-08-01 @ 11:17:38
Postat av: marmoria

Heureka! Det finns ett RATIONELLT SKÄL för att odla solrosor!



Strofen om att huttrande ladda automaten tyckte jag var litet prosaisk och bröt mot rytmen men du vet nog bäst!

2009-08-01 @ 11:21:10
URL: http://marmoria.blogspot.com
Postat av: malix

fint dikt som jag skulle behöva som kom ihåg fick även en ide om att odla solrosor nästa år längtar redan till våren igen

2009-08-01 @ 12:02:00
URL: http://malix.se/
Postat av: marmoria

Svar: Det är ljug. Det finns en skugga av sanning när det gäller tidningen, den sticker upp på lördagarna. En gubbe och jag har pratat om det. Resten är sjuk fantasi, förhoppningsvis inte omedveten önskan.

2009-08-01 @ 14:58:06
URL: http://marmoria.blogspot.com
Postat av: Fröken Johansson

Vacker dikt!

Postat av: margareta

Ja dessa flygande vänner som ser till att sådden sker där den ska. Ett år hade jag en solros som reste sig och tittade in genom köksfönstret, näringen kom från lite sandblandad jord mellan stenplattorna. Det var bland det stoltaste jag har sett. Dina texter ger sådan närhetskänsla till naturen!

2009-08-01 @ 19:14:25
Postat av: Lotta- Livets väv

WOW! Vilken underbar dikt! och vilken underbar bild! Vad duktig du är på att skriva! Självsådda solrosor, efter vinterns matande är rätt fantastiskt, eftersom man aldrig riktigt vet var de tittar upp!

kram

/Lotta

2009-08-11 @ 08:15:39
URL: http://livetsvav.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0