Utvandrarna

av Vilhelm Moberg, uppläst av Per Sjöstrand var den senaste av konsumerade klassiker. Det var lätt att leva sig in i Karl-Oskar och Kristinas vedermödor på väg till och över havet till det nya landet.

Det är aldrig fel att läsa om de svenska klassikerna och historien om de människor som var de första att våga sig iväg till ett nytt land på 1800-talets mitt är fascinerande. Jag känner oron, känslorna och tankarna kring beslutet och uppbrottet och tycker det är intressant att relatera till och jämföra med dagen folkförlyttningar. Svenskarna flyttar ut av helt andra skäl idag än för 150 år sedan, men de som flyttar in har svåra beslut och uppbrott bakom sig.

Kommentarer
Postat av: Maidi

Ja tänk att de gamla klassikerna håller än. Om jag minns rätt så var det väl Fridegård som skrev 3 böcker om en trälfamilj. Dessa tyckte jag mycket om så jag kanske ska ta och plocka ner dom från vinden..



Kram Maidi

2011-04-30 @ 10:15:17
URL: http://www.svartairisen.blogpot.com
Postat av: Marie

Tack för informationen om att det är en Fänrikshjärta vi har. Och tipset om att lyssna på en gammal klassiker. Utvandrarna är en bok jag tänkt läsa länge men inte kommit för. Jag lyssnar dock en hel del i bilen eftersom jag pendlar 1 timme enkel väg varje dag så nu kan det ju bli av. Senast boken var Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvan av Jonas Jonasson. Den rekommenderas varmt. Kram Marie

2011-05-04 @ 22:30:34
URL: http://husetvidvattnet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0