Kaukasisk förgätmigej #27



Den kaukasiska förgätmigejen (brunnera macrophylla) som växer och trivs i min trädgård är en variant som heter "Henry's eye". Det verkar vare en ganska ovanlig variant för jag fick leta länge på nätet innan jag hittade någon bild så att jag kunde få bekräftat vad jag hade för sort. Det finns tydligen också en "Mary's eye" där kanten på blomman är blå mot vitt inre.

Kanske ska leta reda på en maka åt Henry? Men det behövs nog inte för inte långt ifrån Henry-plantor har jag hittat bebisar som sedan har fått helt blå blommor. Troligen är det så att den förädlade "randiga" växten inte orkar hålla sin särart utanför "laboratoriet". Den helblå är också väldigt vacker.

Kaukasiska förgätmigej är en härlig marktäckare som även trivs i skugga under träd. Efter blomningen är de friska gröna bladen vackra i sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0