Sommarens primadonna

Blommig fredag startar upp igen, nu i Pilgrims regi på bloggen Bland rosor och bladlöss
Premiärtema för säsongen är sommarens primadonna. Inte har jag någon primadonna i trädgården - högfärdig och märkvärdig soloartist...?  

Den som passar bäst in är väl den ganska ensamma klematis-blomman som trots avsaknad av vänner  blommade så vackert under en lång, lång period i juli. 
 
Redan innan den slog ut var knoppen faktiskt lite märkvärdig. Den dolde högfärdigt sitt innehåll i många, långa veckor.
 
Klematis trivs ju inte så bra hos mig. Antingen är det fel jordmån eller så sköter jag dem fel. Ville de Lyon ska blomma rikligt med starkt rosa stora blommor. Det är rikligt som fattas, men just därför blev ju de enstaka blommorna desto mer framträdande som soloartister.
 
Kronbladen föll av ett och ett med några dagars mellanrum.
 
Till slut föll det sista kronbladet och kvar fanns "bara" en liten krona som också är slående vacker i sin enkelhet.
 
Se fler primadonnor i Blommig fredag

Kommentarer
Postat av: Hélena

Vilken vacker Donna! Jag har alldeles för lite klematis i min trädgård.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Postat av: Ingmarie We/Refugium

En primadonnas uppgång och fall..... Jag tycker nog att din Ville de Lyon färgmässigt ser bra ut. Clematis kan vara riktiga kinkfröknar! Ha en skön helg.

2012-08-31 @ 22:44:32
URL: http://ingmariesgarden.blogspot.com/
Postat av: Veronica

Men.... ingen aning om vad som hänt med din primadonna men vacker är den :)

2012-09-01 @ 00:14:41
URL: http://sandacottage.blogspot.com
Postat av: Rosor o ruiner

Avsaknad av vänner, det lät lite ledsamt, vilken tur att hon fick denna utmärkelsei alla fall =)
Har haft en Ville de lyon, som jag tyvärr fick ta bort, den fick nog vissnesjukan tror jag. Jag är inte så bra på klemtais tyvärr...

2012-09-01 @ 09:51:14
URL: http://www.rosorochruiner.blogspot.se/
Postat av: Merja

Söt! Klematisar har jag blivit lite biten av sista tiden...vill ha fler och fler:)
Trevlig fortsättning på helgen!

Postat av: Aquilejans

Riktigt tjusig klematis!

2012-09-02 @ 08:49:59
URL: http://www.aquilejans.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0