Persikolängtan

Utetemperaturen är stadigt under noll. Allt i trädgården är fruset och inbäddat i en vid frostig hinna. Det är nu längtan till våren är som starkast. Ännu planerar jag väl inte vad jag ska göra i trädgården i sommar, i stället sitter jag och drömmer om grönska och blomsterprakt.

I kväll plockade jag ihop lite foton på persikoträdet och fantiserar om att kunna plocka solmogna persikor i augusti. Bara mitt lilla sköteträd klarar sig över vintern. Värst kommer det väl bli i mars-april när vårsolen värmer samtidigt som kylan finns kvar i marken. Då ska jag vira om de ömtåliga kvistarna, som har överlevt första sommarens sköldlössangrepp, med fiberduk och be om många knoppar.

Om det berodde på otur eller på sköldlössen vet jag inte, men av de blommor som fanns på trädet när jag fick det blev det inte ens en tillstymmelse till kart. Jag tänker, om det stackars trädet fick ett så jobbigt första år här i trädgården och ändå överlever, då kommer det att klara det mesta. Rådjursangrepp klarar dock inget litet bebisträd, så jag har tejpat små vimplar längst ut på varje liten kvist för att avskräcka i vinter. Det ser inte så vackert ut, men än så länge har det funkat. Hoppas jag slipper sätta staket runt hela rabatten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0