Selma Lagerlöf :-(

Jag har läst Selma Lagerlöf, en slags biografi om författaren och hennes litterära verk, skriven av Vivi Edström.

 
Pust, stånk och stön!

Det var det tråkigaste jag varit med om. Antingen har jag läst för lite av och om vår nationalskald Selma, eller så var 85-åriga professor Edström lite väl pretentiös för mig. Smaka på ett urval av hennes ordval:


kongenial
anomali
illudera
ominösa
allusion


När jag hela tiden stötte på svåra och konstiga ord blev jag alldeles förtvivlad och började tvivla på mina språkkunskaper. I vanliga fall brukar jag förstå vad jag läser, men sammanhanget avslöjade sällan ordens betydelser i denna skrift. Nej, det blir tummen ner för Vivis bok.


Ska läsa Selmas egna böcker i stället. Börjar med Jerusalem som ligger på mitt nattygsbord.


Kommentarer
Postat av: CATWOMAN

Kan det inte var stavfel av författaren ha ha... håller med dig så konstiga ordval... ojojoj varför göra saker svårare än vad de behöver vara... kanske författaren vill utmärka sig lite... man tappar ju lusten efter att ha stött på dessa ord. Kram på dig

2009-02-24 @ 22:27:23
URL: http://catwoman1955.spaces.live.com/
Postat av: Anonym

Det var så klart inte bokstavligt talat "det tråkigaste jag varit med om", men illa nog. Läslusten var inte på topp :-S

//Lotta

2009-02-24 @ 22:39:14
Postat av: Carina

Ett boktips från mig är: Papalagi: Tal av söderhavshövdingen Tuiavii från Tiavea. Skriven av Erich Scheurmann Den är skriven under början av 1900 talet men är nog mer än nånsin aktuell med tanke på hur vi västlänningar glömt bort att njuta av det verkliga livet istället för att fokusera på pengar, tv och annat konstgjort påfund.

2009-03-01 @ 16:07:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0