Nytt år ny blogg

2009 - nytt år och ny blogg.

Hoppas detta forum kommer att fungera bra för att dela med mig av mina naturupplevelser i och utanför trädgården. Min förra blogg lade jag ner för jag tröttnade på ständiga uppdateringar i layout. Jag vill att det ska vara enkelt och lätt och som vanligt. Datorlivet ska vara som trädgårdslivet, förutsägbart och vackert. Inga utomstående ska vara och peta och gräva och rota om omorganisera om jag får bestämma.

Dagens naturupplevelse var av det makabra slaget. Ett rådjur sprang in och dog i min trädgård. När jag tittade ut genom fönstret såg jag en grönklädd, äldre man med gevär under armen som står böjd över ett rådjur - mitt på min gräsmatta. Hoppar naturligtvis i träskorna och rusar ut och frågar vad i hela friden han håller på med. Han berättar att han sett detta djur gå så konstigt att han förstod att det måste vara skadat. Och så sköt han, men inte vidare värst bra som det verkar eftersom rådjuret lyckades springa ytterligare en 400-500 meter med två brutna bakben och en gevärskula i kroppen.

Till slut dog stackaren i min trädgård. Jag tror att det är det rådjur som jag (ofrivilligt) har matat i flera år med de finaste delikatesser. Tulpanknoppar, lavendel, krokus, jordgubbar, blåklockor under vår och sommar, medan vintern endast har erbjudit blad av borstnejlikor, rhododendronknoppar och äppelträdsbark. Kanske var det tanken på paradiset här på jorden som fick honom att anstränga sin sargade kropp till det yttersta? För var vill man dö om inte där man känner sig trygg.

Här är platsen dit rådjuret valde att ta sitt sista andetag. Då var tulpanerna precis ätmogna.

Jag hoppas du har gott om tulpanknoppar i rådjurshimlen lilla vän! Men jag hoppas ännu mer att mina tulpanknoppar nu äntligen får vara i fred den vår som kommer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0