147 Hjälp önskas! (163/365)


Först önskade jag hjälp att rensa i trädgårdslandet. Det var fullt med små elaka nässelplantor som antagligen följt med som frön eller rottrådar i kompostjorden som jag lade ut i våras. Både grönsaker och ogräs hade frodats under fiberduken som täckt odlingen för att hålla värmen inne och katter borta. Jag fick den önskade hjälpen av livskamraten och vi rensade undan ogräs och gallrade både rödbetor och morötter på mindre än en timme.

Jag lade aldrig tillbaka fiberduken. Den behövdes ju inte för värmen och knappast för att hålla katterna borta heller. Nykrattad, lucker jord inbjuder ju både till toabesök och att rulla runt i, men ett land med etablerade växter har aldrig varit i farozonen för kattattacker.

Katastrofen kom från ett annat håll. Oväntat men inte förvånande! Rådjuren! Jag hade helt glömt bort hur förtjusta de är i rödbetor. Pga den luckra kompostjorden, så har de inte bara gått hårt åt blasten, de har också hjälpt till med gallringen och dragit upp en hel del av de plantor som jag hoppades skulle utvecklas till stora saftiga rödbetor. Lite glest i raderna blev det, så jag kan säga att jag har fått dubbel hjälp med gallring.

Nu kommer min uppmaning enligt tema "Hjälp önskas!". Jag riktar min önskan om hjälp, inte om trädgårdsskötsel längre, utan om hjälp att hålla rådjuren stången. Kanske kan jag ha en vallpojke som går här på nätterna och vaktar mina plantor? I alla fall tills min dröm om staket runt hela tomten förverkligas.


365challengelogo150


365 Foton 2009 - En utmaning som räcker hela året

365 Photos in 2009, Julie Mcleod

Visa alla mina 365-inlägg.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0