352 Vatten (136/365)


Nu kommer nog den mest krystade tolkning som någon har vågat sig på i hela utmaningen tror jag ;-) Jag syftar inte på regndropparna på kronbladen om nu någon skulle tro att det var så enkelt. 

Min tolkning är otroligt nog att blommans namn enligt Den virtuella floran möjligtvis härstammar från det latinska ordet för vatten (aqua). Det får nog anses vara en ovanligt tolkning av tema vatten, men så är det också en ganska ovanlig akleja.

Förutom stjärnformen så är just detta exemplar ovanligt högväxt och rikblommande, blommar hela sommaren igenom. Behöver jag berätta att den har sått sig själv? Det finns väl inga planterade trädgårdsväxter som kan mäta sig med dem som själva hittar sin växtplats.

Så här ståtlig var den förra sommaren, där den frodades bland nävorna under plommonträdet, och inget tyder på att den kommer tyna i år.




365challengelogo150


365 Foton 2009 - En utmaning som räcker hela året

365 Photos in 2009, Julie Mcleod

Visa alla mina 365-inlägg.










Kommentarer
Postat av: foto CHIP

Awesome! En fantastisk bild på denna vackra akleja. Jag visste inte att namnet betyder vatten :)

Tänk om du kunde skicka frön genom datorn :)

Ha en skön helg!

2009-06-05 @ 23:34:55
URL: hhttp://foto.rudenius.se/
Postat av: AnnaKK

Åh, det har jag inte tänkt på att växtnamnet skulle ha med vatten att göra - men så är det kanske!? :-)



Jag är väldigt förtjust i mina såna här, fast jag har ingen som liknar din. Riktigt häftig!



Ha en jättefin söndag!

2009-06-07 @ 08:19:53
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Megera

Så vacker....perfekt komposion på den övre bilden. Önskar också frön av den här, för det var en sort jag inte sett tidigare av akleja. Men det är som du skriver en tacksam blomma som kommer tillbaka år efter år. Sprid fröna, så får du fler.

2009-06-11 @ 18:16:02
URL: http://raija.org/mfoto/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0