Eget tema: Tibouchina (168/365)


Bjuder på en riktigt skön närbild av en häftig blomma. Den heter Tibouchina enligt etiketten och efter lite letande på nätet hittade jag ett svenskt "populärnamn" på den: diadembuske. Jag antar att det syftar på de underliga, fiskkroksliknande ståndarna som är så stora att de kanske skulle kunna passa som diadem, på någon liten älva kanske.

Efter att ha läst på kan jag berätta att Tibouchinan kommer från sydamerika. På Hawaii växer den som ogräs, man häpnar. Där är de nog i alla fall inte uppstammade, som min planta är. Det verkar vara ganska nyligen man började stamma upp diadembusken. Precis som fuchsior kan de övervintras svalt och den får väl stuvas in i källaren eller i garaget i vinter.

Jag fick växten av mina underbara, bästaste f.d. jobbarkompisar när de till slut blev inbjudna till mitt hem, min trädgård, min borg - ett år efter att vi slutat jobba tillsammans. Jag minns vår trevliga kväll varje gång jag ser på den härliga diadembusken.

365challengelogo150


365 Foton 2009 - En utmaning som räcker hela året

365 Photos in 2009, Julie Mcleod

Visa alla mina 365-inlägg.








Kommentarer
Postat av: Viktoria

Åh, det där är en ny bekantskap. Finfin är den också. Intressant att få lite mer information om den också - förutom den vackra bilden.



Jag gillar kompositionen och det korta skärpedjupet. Vackert!

2009-06-29 @ 22:27:04
URL: http://morrdraken.wordpress.com
Postat av: Annelie

Var det så den skulle se ut?! Tjusig! Utsikten, smörgåstårtan och en härlig trädgård är något man kan minnas med ett leende! Hoppas det kan bli fler tillfällen!

2009-06-30 @ 10:56:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0