Gräslilja #83



Gräslilja (Sisyrinchium montanum Greene) är en stenpartiväxt som ser ut som små gräsruggar med blå blommor nästan längst upp på bladen. Det är en ganska ny bekantskap för mig men jag har märkt att fröspridningen är lätt för det finns redan en massa platta blad runt den lilla plantan jag fick för ett par år sedan.

Nackdelen med att den växer som en gräsrugge är att man inte märker ogräs i form av grässtrån som gärna nästlar sig in i plantan. När det händer får man gräva upp och dra isär ogräs och planta, det är inte så jag brukar jobba i min trädgård (jag vill se ogräset och rafsa bort det genast) så denna lilla sötnos kanske blir ett litet gnällprojekt. Vi får se tiden an.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0