Pion #93



Pionernas blomtid är kort. Några dagar, eller en vecka om regnet och blåsten håller sig borta, får man njuta av blomsterprakten. Doften är ju också ljuvlig.

Jag har samlat alla pioner, eller kanske ska jag säga delat isär dem till en rabatt. De vita pionerna kommer från en planta som fanns när vi flyttade hit. Efter ett par år ville jag flytta den, bara två meter i sidled för att den skulle komma bättre till sin rätt. Det var då jag upptäckte att myten om att pioner är svåra att flytta inte är sann. Året efter blommade nämligen två fullstora pionbuskar - fast jag trodde att jag hade flyttat alla rotknölar! Tydligen fanns det rotbitar längre ner i leran som inte alls hade flyttats.

För några år sedan köptes de rosa "Sarah Bernardh" på höstrea och jag grävde i ordning och flyttade alla pioner till en ny rabatt. Alla blommade snällt året efter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0