Vitpytta #94



Vitpytta (Achillea ptarmica var. multiplex) är en fylld, odlad variant av nysört. Den har långa smala stjälkar med små blad och en krona med vita blommor i toppen. De står sig fantastiskt länge i blom och kan visst också torkas som eternell.

Jag fick den för några år sedan av min syster. Inte visste jag då att den spred sig i sidled nästan som en mynta. Jag har inte hittat den perfekta platsen för den. Jag har grunnat i ett par år nu, medan jag gräver och sliter upp skott som kommer upp för långt bort. Jag tror jag ska förpassa den i och för sig mycket vackra blomman, till murkanten. Trivs den där så kan den ju få samsas med bergklint och växa så mycket den orkar där gräsklipparen inte kommer åt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0