Gul daglilja #75



Min gula daglilja (Hemerocallis) är inte den klargula sorten, den går lite åt orange. Den blommar tidigare än de andra dagliljorna jag har i trädgården och den är en riktig solstråle i slänten där den står (eller halvligger för det mesta eftersom regnet så ofta tynger ner den).

Dagliljornas blommor vissnar efter en dag, men det kommer många knoppar på varje stängel så blomtiden kan vara i ett par tre veckor. Odlar man sedan flera sorter, så får man månader med dagliljor att glädjas åt.

Kommentarer
Postat av: Bonnfrua

dagliljor är så vackra, vi har den gula sorten på runddeeln utanför huset. tyvärr fick de nog lite för mkt gödning i våras av mig, så de har växt till tjocka ruggar men knopparna har inte ökat lika mkt i antal som bladen... Men de blommor som ändå kommer njuter vi av!

Ang mina pioner: de fick flytta två ggr samma sensommar/sen höst jag tror att det "knäckte" dem lite.

2011-06-29 @ 20:24:04
URL: http://bonnfruas365-bilder.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0