Morgonstjärna #58



Morgonstjärnan (Ornithogalum umbellatum) skiner bara i solsken. Skuggiga dagar drar den ihop sig och bådar sin tid.

Alla morgonstjärnor i min trädgård härstammar från en rugge blad som växte tätt, tätt när vi flyttade hit för 20 år sedan. På våren kom en eller två stjälkar med de vackra vita stjärnorna. Åh, vad jag var rädd att plantan skulle dö. Sedan hände det sig att jag bestämde mig att gräva om den rabatten där rariteten stod och då fick jag se... det var ju lökar! Så i stället för att flytta en dyrbar planta så petade jag ner lökar både här och där.

Gissa om jag fick tack! När morgonstjärnan fick luft mellan lökarna kom blommorna ur varje lök. Nu är jag inte alls rädd för att dra upp lökarna och glesa ur när det bildas ruggar. Jag vet ju att att de blommar bättre när lökarna sitter glest.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0