Tusensköna #30



Tusenskönans (bellis perennis) namn är solklart. Växer i tusentals i gräsmattan, ofta med en vacker rosa skiftning i ytterkant av de vita blombladen.

Trots att den växer som ett ogräs är det inget jag rensar bort om rosetterna inte dyker upp i rabatten förstås. Rötterna under bladrosetten är många och starka, det är inte bara att dra upp dem utan man får lirka lite.

En gång fick jag en förädlad bellis i kruka av en vän. Då kunde jag inte hålla mig för skratt, tyckte hon inte att jag hade tillräckligt med tusenskönor? Dock tog den lilla plantan, som fick en hedersplats i rabatten, illa vid sig och överlevde tyvärr inte mer än två somrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0