Brummande getingar

 
För några år sedan stiftade jag bekantskap med den getingliknande poppelglasvingen, en fjäril som är mycket lik en bålgeting. Den lever bland poppel och sälg.
 
Sälg är ju något som vi har gott om här så när jag hörde brummet och såg den stora svartgula insekten så tog jag för givet att det var fjärilen som jag sett. Dock blev jag lite misstänksam när fjärilen flyttade in på vinden. Hmm, en närstudie och fotografier visar att det ju faktiskt är bålgetingar som har flyttat in på vinden.
 
Men jag har sagt det förr, hellre snälla getingar än arga getingar. Och bålgetingar är vänliga av naturen, så de får bo kvar så länge de inte börjar besvära oss. Läste att ett samhälle med bålgetingar kan käka upp till 0,5 kg insekter på ett dygn. Det är många bladlöss det! Fast antagligen ingår väl inte bladlöss i deras diet för sån tur kan jag väl inte ha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0