Dagens rara

Ännu en underbar semesterdag. Visst kom det lite regn idag också, men större delen av dagen har det varit uppehåll och det har varit jätteskönt att tillbringa timmar utomhus. Framåt kvällen tog jag också en runda med kameran. 
 
Det är några växter som precis har börjat blomma: funkiornas ljusa klockor, den djupt blå riddarsporren, den röd-oranga praktklätten och den doftande schersminen. Rosorna kan man inte säga att de har börjat blomma ännu, men en och annan knopp börjar öppna sig i alla fall.
 
Andra växter blommar om, som aklejorna där den gula är så vacker trots att den växer lite avigt och undanskymt. Tror jag ska våga flytta den till en soligare plats trots att aklejor helst inte vill flytta på sig enligt min erfarenhet.
 
 

Kommentarer
Postat av: Susie på Stjärnarve

Tack för tipset om tvestjärtar, det är säkert dom som ätit på den dahlia som står direkt i rabatten under reosenspaljén. Det är helt klart bättre att ha dom i krukor, vilket dom andra fyra är planterade i!
Jag har en naken plats i "långrabatten" som tidigare var fylld av aklejor, nu har jag tre små tynande plantor kvar. Alla är blekrosa - inte min färg!
Men...om jag hinner i morgon när jag åker till Stockholm så ska jag ta en tur till Zetas och köpa på mig lite "roliga" plantor. Fast vad exakt för perenner, det vet jag inte ännu!!

2012-07-11 @ 22:37:23
URL: http://stjarnarve.blogspot.com
Postat av: Maidi

Jaså, det visste jag inte,, att aklejorna inte gillade att flytta på sig..

Kram Maidi

2012-07-12 @ 10:20:36
URL: http://www.svartairisen.blogspot.com
Postat av: AnnaKK

Åh, är det DÄR du bor - på DEN underbart fina platsen!? 8-) Det var första gången jag var vid Hornborgasjön faktiskt, men det gav mersmak så jag hoppas verkligen det kan bli av fler gånger. Trandansen skulle jag tex gärna beskåda nån vår. :-)

Aklejorna har ju en sån där djupgående pålrot, eller vad det heter - men lyckas du bara gräva upp dem med den i någorlunda helt skick så ska det nog gå bra att flytta den. Eller så får du leta efter små bebisplantor runt omkring den, och ta hand om dem för vidare drivning på någon annan plats. De brukar ju kunna fröså sej ganska duktigt - frågan är förstås om avkomman blir gul elelr får nån annan färg... <:-)

2012-07-12 @ 19:51:11
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: Helena's Hem o Trädgård

Tala lugnande till aklejan så går det så fint så att flytta den ;-)
KRAM från mig!

2012-07-12 @ 20:14:12
URL: http://helenashemotradgard.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0