Hornborgasjön i oktober

Min storasyster är på besök hos mamma i Skövde och ville se Hornborgasjön. 
 
Först åkte vi en omväg norr om sjön och såg stora flockar med tranor på gärdena. Där de brukar hålla till. Av tekniska orsaker (typ föraren fotar inte) så illustrerar jag det med en bild från mitten av september. Samma ställe. Samma tranor? 
 
 
 
Hornborga Naturum är tyvärr stängt för säsongen, men det är ju en upplevelse att titta på även från utsidan. Eller hur?
 


 
 
Vid Naturum fanns det nästan bara gäss. Gäss, gäss och gäss, några änder och ett par svanar.


 
 
Lika fascinerande som alla gäss var dagens himmel. Med extremt höga slutartal går det att fånga himlen trots att solen sken "från fel håll". 

 
 
Både jag och syrran är rädda för kor, så vi gick inte gångstigen runt...
 
 
 
Efter besök vid Naturum svängde vi in till Fäholmen. Där står det gamla fågeltornet kvar.
 
 
 
Det simmade "en miljon" svanar i norra delen av sjön. Men trots att vi både var uppe i fågeltornet och promenerade en bra bit längs stranden kom vi inte tillräckligt nära för att få tydliga bilder på de vackra fåglarna. De vet verkligen var de ska hålla till för att få vara i fred.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Trädgårdsliv i norr

Åh, vad härligt med Hornborgasjön! Det är en av mina drömmar att få se den när "alla" tranor är där.

Jag älskar när tranorna anländer här hemma på våren - en gång gjorde jag t.o.m. en liten dans och ropade hurra när de kom helt spontant (tur att inga grannar såg mig då...).

Vilka fina foton du visar på din blogg!

/Helena

2012-10-09 @ 08:45:41
URL: http://tradgardslivinorr.wordpress.com/
Postat av: Margareta

OJ så många fina kort du tagit.. mINA kommer senare .. för oj vad trött jag var när jag kom hem i går .. MEN så nöjd med hela resan.. KRAMISAR ..

2012-10-09 @ 08:59:06
URL: http://endahl.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0