7000

steg har jag presterat två dagar i rad. Det är för lite enligt rekommendationen, som säger 12000 steg/dag för att man ska kunna påstå att man har en aktiv och hälsosam livsföring. Men jag är ändå mycket nöjd, då jag faktiskt har kånkat runt på den förbenade förkylningen ovanpå varenda steg jag tagit. Täppt i näsan och svullna ögon - hallelulja vad jag har det bra som bara har en förkylning. Det kunde ju ha varit så mycket värre!

3000 steg får jag ihop en dag när jag bara sitter på jobbet och sedan åker hem och sätter mig i soffan med en bok. Så är det när man är en kontorsråtta. Kontorsråtta får en ju att tänka på någon som irrar runt, springer fram och tillbaka och är allmänt orolig, så det är ju egentligen fel epitet att ge mig. En bättre liknelse är kanske kontorsko eller kontorskoala, men då rimmar det ju inte på Lotta så därför kan jag inte ändra på min sysselsättningstitel.

Förkylning LIDER jag av, men titelsjuka har jag aldrig drabbats av. Att kalla sig kontorsråtta är inte något som ger högfärdspoäng i alla fall. När man är kontorsråtta så får man ju inte gratis motion på jobbet, det kan vi konstatera. För att inte växa till orimliga proportioner så måste kaloriuttaget ökas och jag tycker det är härligt att gå en promenad på lunchrasten. Ca 4000 steg blir min 3-km-runda och enligt vanliga omräkningstabeller gör det ungefär 150 kcal. Det är så ynkligt lite att det inte motsvarar en bulle ens.

Det sägs att man förbrukar 1800 kcal per dygn, det ger 75 kcal förbränning i timmen. Min lilla promenad gör inte mer än vad jag förbränner på två timmar liggande i soffan. Tänker man så skulle det inte vara värt att gå promenaden. Därför tänker jag i stället på solen som skiner, vinden som smeker (utom idag då den klöste mig i ögonen i stället...) och alla små vårtecken som börjar synas för det gör mig glad. Sedan tänker jag också på att ben och knän och fötter får motion, så att inte muskler förtvinar och benstommen urholkas utan istället behåller sin spänst och styrka.

Blir jag bara av med nästäppan så ska jag nog kunna hitta motionsformer som förbränner lite mera.





Jag blir också glad
när jag välkomnas
av en sån här vacker vy
på kvällen när
jag kommer hem

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0