Vi har fått tillökning

Vi har fått tillökning i husdjursskaran. Trots att vi av proffsiga zoobutiksägare blivit avrådda att ha småfiskar tillsammans med fullvuxna guldfiskar så har vi gjort ett försök. Vi fick nämligen en hink med småfiskar av svågern, vars akvarium börjat läcka. Ah, tänkte vi; blir de guldfiskmat så är det väl inte värre än att vi käkar räkor...

Nu är ju guldfiskar vegetarianer, så rent teoretiskt borde de inte ÄTA upp småfisken. Det är väl mest att de skulle stressa ihjäl guld- och kopparbarberna genom att de är så aktiva. Eller att de skulle råka "suga in" dem i munnen och sedan spotta ut dem igen, som de brukar göra med bottengruset.

I alla fall har de 14 småfiskarna klarat sig i tre dagar och de verkar faktiskt komma bra överens. Det är tuffa småttingar. En av dem hoppade ur hinken på vägen hem och låg nog nästan en minut och sprattlade på gummimattan i bilen innan vi kunde stanna bilden och fiska upp honom igen. Den fisken går nu under smeknamnet 'Rymmaren' och den är lätt att känna igen eftersom den är betydligt större än de andra tretton.

Den minsta kallar vi för 'Nemo'. Inte för att han ser ut som filmstjärnan men för att han rör sig på samma sätt. Våran 'Nemo' simmar ofta för sig själv, precis lika tufft och lite ryckigt, vingligt som filmens Nemo gjorde när han simmade ut från revet.



Tänk vad några akvariefiskar kan fascinera!









Kommentarer
Postat av: Margareta

Fiskar är trevliga att titta på, jag saknar faktiskt mitt akvarie ibland,

Katterna drack sitt vatten ur guldfiskdammen vi hade här hemma, ja en liten damm men ändå, den stog på det lilla bordet vid soffan, så soffkarmen var bra att vila tassarna på när dom drack vattnet, men det sprack med tiden, det var ganska gammalt

Fiskarna och katterna kom bra överens

Ha det från Margareta

2010-04-07 @ 23:55:16
URL: http://www.123minsida.se/mirrekatt
Postat av: AnnaKK

Hej!



Vad bra att de kan samsas i samma akvarium. :-)



Jag hade fiskar när jag bodde hemma, så det har jag försökt ha här också - vilket inte alls funkade. :-/ Antagligen nåt knas med vattnet... Vi har egen brunn... Enligt expertisen skulle man kunna tillsätta diverse kemikalier (?) till vattnet för att fiskarna skulle tåla det bättre, men jag iddes inte experimentera med det... <:-)



På senare år har jag funderat på att skaffa såna där koi-karpar, och ha i dammen. Men dels är jag lite osäker på om de klarar en tuff vinter - och dels vet jag inte om de kan freda sej mot små gäddor, som då och då lyckas ta sej in från ån som rinner alldeles jämte dammen. (Finns en förbindelse via ett litet rör).

2010-04-08 @ 17:36:38
URL: http://handerblandander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0